Monday, August 29

Ramadhan Al-Mubarak.


Mungkin semalam adalah solat terawih yang terakhir dan hari ini merupakan puasa yang terakhir dalam tahun ini. Harap-harap kita masih dapat melaksanakan ibadah puasa pada tahun hadapan. Insyallah. Amin. 


Sayu bila bulan Ramadhan kini, pergi tinggalkan kita semua. Alhamdullillah, bila tuhan masih memberikan kita peluang untuk merasa nikmat pada bulan mulia ini.


Aku masih ingat, bila Ramadhan mula datang menjenguk. Sedih sangat dengan keadaan sekarang yang semakin tak menentu. Aku tahu, tuhan tidak kejam pada umatnya. lagi-lagi siapa aku untuk mengeluh dengan semua yang terjadi. Mungkin orang lain tak mengerti apa yang aku rasa......


Aku tak pernah lupa, keluarga aku la yang paling gembira menyambut bulan mulia ni. Siapa yang tak gembira bukan? Aku pasti orang lain juga merasa benda yang sama. Tapi sejak ayah sakit, semua macam hambar. Serinya seperti kurang. Macam ada yang kurang. Dulu ayah la yang selalu masak untuk juadah berbuka puasa. Sayu sgt, kalau aku tak dapat lagi nak rasa makanan kegemaran aku yang selalu ayah buat bila bulan ramadhan itu tiba. Tapi alhamdullillah, ayah buat jugak walaupun keadaan ayah macam tu. Terima kasih ayah. Ibu pernah cakap, ayah buat tu semua bila anak anak ayah ramai yang balik. Kalau korang tak ada, tak ada la ibu merasa. Ibu,ibu :)


Ayah pernah cakap, ''alhamdullillah, ayah masih dapat merasa nikmatnya bulan mulia ini. Cuma ayah tak dapat tunaikan solat sunat terawih tu. Ayah sedih, bulan lain tak sama dgn bulan ramadhan yang mulia ni ''


Ramadhan mengajar aku sesuatu. Aku rasa berdosa dengan dosa yang pernah aku lakukan. Ampuni aku tuhan.....


P/S: Ayah, insyallah. Mungkin ada bulan ramadhan lagi untuk ayah.



No comments:

Post a Comment